Tokat Teknopark bünyesinde gelistirilerek üretilen insansiz hava araci (multikopter) uçus testlerinden basari ile geçerek haritalama çalismalarinda kullanilmaya baslandi.
Tokat Teknopark bünyesinde Teknomer adi altinda kurulan sirkette GOÜ Harita Mühendisligi Bölüm Baskani Yrd. Doç. Dr. Tekin Susam, GOÜ Ögretim Üyesi Doç. Dr. Ömer Yildirim ve ARGE Sorumlusu Alper Ak bir ilke imza atti. Yaklasik 2 yil süren ARGE çalismasinin ardindan sensör yerlestirerek kendi yazilimlarini kullanmak suretiyle bin 500 metre menzile sahip, yagmur ve kar disinda her türlü hava sartlarinda uçabilen multikopter gelistirilerek üretildi. 20 Dakika uçarak havada kalabilen ve 25 hektar alani tarayip fotograflayabilen multikopter, elde ettigi net görüntüleri bilgisayara ulastirabiliyor. Resmi olarak 238 uçus yapan multikoptere Teknomer GEO1 ismi verilirken, haritacilik alaninda kullanilmaya basladi. Girilen koordinatlar üzerinde uçus yaparak fotograf çeken multikopterle yapilan haritacilik çalismalarini Tokat Belediye Baskan Yardimcisi Metin Polat, yakindan takip etti.
Teknomer Danismani Doç. Dr. Ömer Yildirim, Türkiye'de insansiz hava araçlarinin eksikliginden hareket ederek GOÜ bünyesinde bulunan Teknopark Anonim Sirketi'nin dahilinde Teknomer sirketi kurduklarini ve yaklasik 2 yil süren AR-GE çalismasindan sonra Teknomer GO1 insansiz hava aracinin aktif olarak çalismaya basladigini söyledi. Multikopterin tüm parçalarinin aerodinamik yapisina uygun olarak tasarlandigini ifade eden Yildirim, "Dünyada buna benzer örneklerden söz etmek mümkün, ancak ülkemizde bu kapsamda yapilmis özellikleri barindan insansiz hava araci oldugunu düsünmüyoruz. Oto pilot kontrolü ya da manuel olarak uçus özelliklerine sahip. Harita amaçli kullanabilecegimiz hekza kopter, bir de 8 motorlu olan daha agir yüklerde çalistirabilecegimiz bir versiyonu var. Tamami ile otomatik olarak uçabiliyor. Büro çalismanizda olusturmus oldugunuz güzergahi otomatik uçabiliyor. Bin 500 metre menzile sahip, yagmur ve kar disinda her türlü hava sartlarinda uçabiliyor. Bu testleri basari ile geçti. Bunun disinda heyelan, toplumsal olaylari izleme, haritacilik, resim fotografisi, maden ocaklarinin izlenmesi, hacim hesaplarinin çikarilmasi gibi çok genis yelpazede kullanabiliyoruz" dedi.
GOÜ Harita Mühendisligi Bölüm Baskani ve Sirket Müdürü Yrd. Doç. Dr. Tekin Susam, gelistirdikleri insansiz hava araci ile degisik amaçli haritacilik islemleri yapmayi amaçladiklarini ifade ederek, "Haritaciligin degisik branslarinda bu cihazi gelistirerek daha iyi sonuçlar elde etmeyi amaçliyoruz. Bu amaçla KOSGEB kanali ile bir proje hazirladik. Bu projemiz kabul edildiginde ülke bazinda kullanilabilecek düzeyde bir cihaz üretmeyi planliyoruz" diye konustu.
ARGE Sorumlusu Alper Ak ise Türkiye'de hobi amaçli kullanilan multikopterlerin dis görünüm itibariyle bir birine benzedigini kaydetti. Kendi ürettikleri multikopteri digerlerinden ayiran özelliginin içindeki oto pilot sistem oldugunun altini çizen Ak, su bilgileri verdi: "Biz bu sistemi diger arkadaslar gibi hazir olarak almiyoruz. Ana karti alip üzerine kendi istedigim sensörlari yerlestiriyorum. Bundan dolayi da diyebiliyorum ki 'bunu ben yaptim'. Çünkü benim dizaynim, benim istedigim sensörlere sahip. Içinde açik olan bir yazilim var, fakat bunu alip komple gelistirip bunlarini yapmasini isteyen yani verdigimiz her görevi yaptiran benim. Cihazimiz resmi olarak 238 uçus yapti. Hiçbir sorunla karsilasmadik. Verdigimiz komutlari tamamen yerine getirebilen bir cihaz. Bunun için de 'bu konuda Türkiye'de ilk' diyoruz. Çünkü bu konuya gönül vermis arkadaslar bazi seyler yapiyor ama onlarin yaptiklari hazir otonom sistemleri alarak biraya gererek uçus yapmak. Ama bizim yaptigimiz bu aracin içindeki yazilim ve sensörler, bort ve elektronik kismi tamamen bize ait bir cihaz."