Samsun'un Ayvacik Ilçesi'nde 'Ayvacik Anaokulu' tarafindan çesitli branslarda yetenegi olan dahi çocuklarin belirlenip yeteneklerinin gelistirilerek dogru yönlendirilmesini saglamak amaciyla proje baslatildi. Ayvacik Anaokulu ögretmenleri dünya genelinde iz birakmis dahilerin bir çogunun çocukluk dönemlerinde yasitlarina göre farkli, içe kapanik ve hatta konusma güçlügü çekmeleri nedeniyle dahi çocuklarin zamaninda kesfedilmesi için çalisma baslatildi. Geçen Eylül ayinda 'Her çocuk özeldir' projesi baslatildi. Proje kapsaminda pedagog yardimi da alinarak çocuk ve ailelerle özel görüsmeler yapildi. Gerçeklestirilen gözlemlerle özellikle 5 yas grubundaki çocuklarin hangi alanlarda yeteneklerinin oldugu, içe kapanik, konusmayan, arkadaslariyla iletisimi az olan çocuklarin aileleriyle görüsülerek bu durumun aslinda farklilik degil çocuga özgü bir yetenek durumu olup olmadigi anlasilmaya çalisildi. Proje kapsaminda çocuklar, müzik, resim, matematik gibi alanlarda çalismalara katildi. Yeteneklerine göre çocuklar için yapilan çalismalarda ilgili alanlarina agirlik verildi.
Okul Müdürü Nurten Akkus, dünyaca ünlü Albert Einstein, Wolfgang Amadeus Mozartgibi dahilerin hayatlari incelendiginde çocukluk döneminde dezavantajli gibi görülen farkli çocuklar olarak algilandiklarini belirterek, söyle dedi: "Her çocuk kendine özgü bir yetenek ve algiya sahip. Fakat klasik ögretim yöntemleri belirli ögrencilerin üzerinde etkilidir. Biz bunu gelistirerek yetenek sahibi çocuklarin yeteneklerinin ortaya çikmasi ve gelistirilmesi için çalisiyoruz. Dahilerin hayat hikayelerine baktigimizda bir çogunun kayip çocuk olarak görüldügünü biliyoruz. Çocukken konusma güçlügü çeken Albert Einstein, sonra bir dahi olarak dünyanin karsisina çikti. Çocukluk döneminde kendilerini kesfeden kimse olmadigi için hayattan kopuk yasadilar. Üstün zekali bu çocuklarimizin böyle bir zaman kayip ile karsilasmalarini istemiyoruz. Belki de çocuklarimizin içerisinde yetenekli buna aday olmaya layik çocuklar vardir."
Her çocugun özel oldugunu ancak, kesfedilemeyebildigini dile getiren Akkus, "Çocuk içine kapanik, tam anlamiyla kendini ifade edemeyebilir, aile bunu fark etmemis olabilir. Bu proje ile çocuklarimizi kesfedip ortaya çikarmaya, gelistirmeye çalisiyoruz" dedi.Akkus, yetenek kesiflerinin çok küçük yaslarda olmasi gerektigini, ilkokul dönemini geç olarak degerlendirdiklerini ifade ederken, "Okul öncesi egitimde yapilacak ilk uygulamalarin ardindan bu özel çocuklarimizi bilim sanat merkezlerine yönlendirecegiz. Proje devam ediyor. Tespit çalismalarini sürdürüyoruz. Dahi olduguna karar verdigimiz bir çocugu belirledigimizde egitimi daha özel bir sekilde almasi için çaba harcayacagiz" diye konustu.
Proje Koordinatörü Pinar Durkan da yetenek tespiti için çocuklari yapilan çalismanin özelligine göre izleyip degerlendirdiklerini anlatirken, söyle devam etti: "Baktigimizda çocuklarin her birinin belli alanlarda daha iyi ve yetenekli olduklarini görüyoruz. Biz de onlari ilgili olduklari bu alanlarda yogunlastiriyoruz. Bu sekilde ilerleme saglayacak çocuklar oldu. Amacimiz gelecegin dahilerini çok geç kalmadan bulmak ve ortaya çikarmak."