Girişimcilik Ekosisteminin Önemli Aktörlerini Samsun’da Ağırladık

Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı (OKA) Girişimcilik Ekosisteminin Desteklenmesi Sonuç Odaklı Programı kapsamında, Amasya, Çorum, Samsun ve Tokat illerinden oluşan TR83 Bölgesinde girişimcilik kültürünün geliştirilmesi için girişimciliğe yönelik altyapı ve mekanizmaların iyileştirilmesi amacıyla çalışmalar yürütüyor.

Bu amaç doğrultusunda 28 Şubat’ta, Samsun’da “Melek Yatırımcı Nasıl Olunur? Paneli” düzenlendi.

Ajansın Samsun merkez hizmet binasında gerçekleştirilen panele OKA Genel Sekreter Vekili Mehlika Dicle, Samsun KOSGEB Müdürü Nebahat Livaoğlu, Samsun TKDK İl Koordinatörü Yusuf Özbey, Samsun Merkez OSB Müdürü Hakan Tütüncüoğlu, Samsun Teknopark A.Ş. Genel Müdürü Doç. Dr. Mevlüt Gürbüz, Samsun İş Kadınları Derneği (SAMİKAD) Başkanı Şehnaz Dereli, Samsun Genç İşadamları Derneği (SAMGİAD) Başkanı Aytekin Demir, kurum/işletme temsilcileri ve çok sayıda girişimci adayı katıldı.

Panelde girişimcilik ekosisteminin önemli aktörlerinden olan Startupfon Kurucu Ortağı Gülsüm Çıracı, Aktif Portföy Yönetimi Alternatif Fonlar Direktörü Saner Mesçioğlu ile Galata Business Angels Genel Sekreteri Ata Uzunhasan panelist olarak yer aldı.

SmartHub Business Innovation Kurucusu Osman Özkoç’un moderatörlüğünü yaptığı panel, OKA Genel Sekreteri Mehlika Dicle’nin açılış konuşması ile başladı.

“Melek Yatırımcılık bölgesel kalkınma aracı olarak ajansların gündeminde”

Genel Sekreter Dicle konuşmasında katılımcıları selamlayarak, Ajansın Bölgedeki rolüne ve çalışmalarına yönelik bilgi verdi. Melek Yatırımcılığın bölgesel kalkınma aracı olarak ajansların gündeminde olduğunu vurgulayan Dicle, OKA olarak bölgemizin imkan ve kabiliyetlerini en iyi noktaya taşımak, rekabet gücünü artırmak üzere birçok çalışmalar yürütüyoruz. Bu noktada bugüne kadar 15 yılda bin 200’ün üzerinde projeyi bölgemize kazandırdık.

Kalkınma ajansları ülkemizde bölgesel kalkınma alanında faaliyetlerini sürdürüyorlar. Melek yatırımcılık da bir bölgesel kalkınma aracı olarak hepimizin gündeminde. Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı olarak bölgemizin imkan ve kabiliyetlerini en iyi noktaya taşımak, rekabet gücünü arttırmak üzere birçok çalışmalar yürütüyoruz. Bu noktada bugüne kadar 15 yılda bin 200’ün üzerinde projeyi ve 15 yılda 15 tane Avrupa Birliği projesini bölgemize kazandırdık. Amasya, Çorum, Samsun ve Tokat illerinde aslında proje sayılarımızın çok daha ötesinde bölgesel kalkınma alanında oyun kurucu, yol gösteren, bölgesel kalkınmada öncü bir rol üstlendiğimizi söyleyebiliriz. 2022 yılından itibaren kalkınma ajansımızda sonuç odaklı programlar bazında yapılanmaya geçti. Katma değerleri ve ihracat, turizmin geliştirilmesi ve girişimcilik ekosisteminin geliştirilmesi alanında bizler 3 tane sonuç odaklı program kapsamında çalışmalarımızı yürütüyoruz. Bu programlar çerçevesinde girişimcilik ekosistemi bu yıl bilim hüviyeti kazanan ve bu alana önümdeki dönemde daha da odaklanacağımız bir alan. Melek yatırımcılık ile ilgili çalışma önümüzdeki günlerde de ajansımızın gündeminde olacak. Bu, 12’nci Kalkınma Planı’nda da yer bulmuş bir başlıktır. 12’nci girişimcilerin niteliklerine göre farklı finansmanların geliştirilmesi, farklı mekanizmaların desteklenmesi öngörülmüş. Bizler de önümüzdeki günlerde bunu sahaya yansıtacak kurumlar olacağız. Girişimcilik ekosisteminin geliştirilmesi kapsamında bu organizasyonu düzenliyoruz.” dedi.

“Yaptığınız işlerdeki yatırım araçlarından birini de teknoloji yatırımı olarak çeşitlendirmenizi öneririm.”

Açılış konuşmasından sonra ‘Teknoloji Yatırımlarıyla Geleceği Şekillendirmek’ başlıklı konuşmasını yapan Startupfon Kurucu Ortağı Gülsüm Çıracı, “Girişimcilik konusu birkaç yıl önecesine kadar bu kadar gündemimizde değildi ancak son 4-5 yılda Türkiye çok güzel başarı hikayeleri çıkardı. Böylece girişimciliğin para kazandıran işler yaratan, katma değeri yüksek işler üreten bir dünya olduğu ortaya çıktı. Türkiye’de artık parlak girşimciler ve bir ekosistem var. Yaptığınız işlerdeki yatırım araçlarından birini de teknoloji yatırımı olarak çeşitlendirmenizi öneririm.” dedi.

Etkinliğin panel bölümünde, öne çıkan sorulara panelistler, tecrübeleri doğrultusunda yanıt verdiler.

Melek Yatırımcı kimdir?

Gülsüm Çıracı: “Yaptığını zişe aileniz, yakınlarınız, arkadaşlarınız dışında inanan ilk kişi Melek Yatırımcıdır. Melek Yatırımcı her ne kadar işe inanarak yatırım yapsa da günün sonunda bir kazanç hedefler. Dolayısıyla o riski alıp o kazanç beklentisini hedefleyen kişidir Melek Yatırımcı.”

Saner Mescioğlu: “Hzılı ölçeklenen, bunun için teknmoloji kullanan böylece geleneksel girişimlerin aldığı yolu çok daha kısa bir sürede almayı hedefleyen startupların ilk etapta hem para hem de tecrübeleriyle önünü açan kişiler Melek Yatırımcıdır. Burada esas olan daha ortada hiçbir şey yokken işe inanmaktır.”

Ata Uzunhasan: “Bizim örneklerimize bakarak söylersem, diğer bütün yatırım alanlarında yatırımını tamamlamış; mevduat, altın, döviz, gayrimenkul yatırımı varken bu ‘birikiminin %10’unu az riskli olabilecek bir yere yatırayım, olur da tutarsa buradan çok iyi para kazanırım’ diyen, kendi birikimini geometrik olarak katlama ihtimaline o bileti alan kişiler Melek Yatırımcı oluyor.

Nasıl Melek Yatırımcı olunur?

Ata Uzunhasan: 2 tane strateji var. Biri tamamen genel trendi takip edip, bilmediğiniz bir alana yapılan yatırımlar. Diğeri gerçekten iyi bilgiğiniz, araştırdığınız, takip ettiğiniz bir alana yatırım yapmak. Benim gördüğüm en başarılı yatırım senaryoları şöyle: bireysel olarak anladığın, araştırdığın bir alana yatırım yapıyorsan ve bir gişrimcilin einden tutuyorsan en iyi senaryo bu.”

Saner Mescioğlu: “Fon yöneticileri için startuplarda ekip çok önemlidir. Fikirleri değiştirebilecek, inovasyon yaratabilecek girişimciler önemli. Fikir aşamasında girişimcilerin kariyeri çok önemli. Neler yapıyorlar, neler başalmışlar, ne umut ediyorlar, hedefleri var mı ve en önemlisi dirayetliler mi?

Gülsüm Çıracı: “Erken aşama girişimlerde bakacak çok bir şeyiniz olmuyor. Bir ürün var, iyi-kötü bir satışı var ve geleceğe yönelik planları var. Aslında o plana yatırım yapıyorsunuz. Girişimin o planı gerçekleştirme inancına yatırım yapıyorsunuz. Ekip gerçekten o planı gerçekleştirebilecek meziyette olmalı. Adanmış olmalı.”

Melek Yatırımcılık dünyasına nasıl adım atılmalı?

Gülsüm Çıracı: “Daha önce yatırım deneyiminiz yoksa bu dünyaya girmenin 2 yolu var. Bir fona katılmak veya bireysel yatırım yapmak. Bireysel fona yatırım yaparken Melek Yatırımcı ağına katılabilirsiniz. Ekosisteme yeni girecek yatırımcıların kendilerine bir öğrenme süresi tanıması lazım. Bunun için bir bilenle hareket edilmeli. Bir fon yöneticisiyle birlikte fona katılırsınız ve fondaki davranışı öğrenirsiniz. Sonrasında kendiniz yatırım yapmaya başlayabilirsiniz. Fonlar size portföy yönetimi de sunar. Melek yatırımcı ağına katılmak ile de diğer yatırımcılar ile bir araya gelip riski paylaşabilirsiniz. Ortak akılla hareket edebilirsiniz yatırım aşamasında. Melek Yatırımcılığın en güvenli en risksiz yolları bunlardır.”

Yaptığım yatırımın satışını nasıl yaparım?

Saner Mescioğlu: “Türkiye’de 2 milyon civarında yatırım fonu yatırımcısı var. Devamlı alım-satım imkanı var. Böylece daha hızlı likidite sağlayabiliyor yatırımcılar. Girişim yatırımcılığının çok güzel bir yanı var; limit yok fakat hissleri satmak bir hisse senedini satmak kadar kolay değil. Şirketin tamamen satılması veya hisselerin farklı yatırımcılara satılması gerekiyor. Başka fonlar sizin hisselerinizi o şirket tamamen satılmadan satın alabiliyor. Biz bunlara secondary fonlar diyoruz. Yani ikincil işlem yapan yatırım fonları. İkincil yatırım fonlarının melek yatırımcılığı teşvik eden, ekosisteme derinlik kazandıran bir yönü var.”

Sektörel olarak bir öncelik var mı?

Ata Uzunhasan: Popüler olana yatırım yapmak ve bildiğiniz alana yatırım yapmak seçenekleri birbiriyle örtüşünce Melek Yatırımcılıkta mükemmel senaryodur. Trendler çok hızlı değişiyor. Marketplace, bitcoin, artırılmış gerçeklik, metaverse ve bugün yapay zeka. Her dönemin belli dalgaları var ve bu dalgaları takip etmek gerekiyor. Çünkü dünyada yatırım trendleri de bu dalgalara göre şekilleniyor.

Panel, katılımcıların sorularının yanıtlanmasının ardından sona erdi.

 

  • E - Posta Listemize Katılın !
  • Orta Karadeniz’e dair haber ve etkinliklerden ilk sizin haberiniz olsun..